1KMBNesbru1718 Wikia
Advertisement
Vitaminguide.png

Vannløselig vitaminer er vitaminer vi må få i oss daglig. Vi har åtte forskjellige B vitaminer og C vitamin som er er vannløselig vitaminer.

B vitaminene hjelper kroppen med forbrenning av næringsstoffer. B vitaminer finner vi i for eksempel i kjøtt og egg. B vitaminene er hjelpestoffer som er med i å forbrenne næringsstoffer i kroppen.

C vitaminer er viktige fordi den danner bindevev slik at enzymene som ligger i leveren kan bryte ned giftstoffer. C vitaminet er noe som spesielt hjelper oss når vi blir syke. Mangel på C vitaminer fører til at huden blir dårlig, man kan miste tenner og få blødninger. Dette er en mangelsykdom som var normalt blant fiskere som man kalte for skjørbuk. Dette er en mangelsykdom som man kan man bli frisk av på noen dager, hvis man får tilgang til C vitaminer. C vitaminer finner vi ofte i frukt.

Vitaminer er stoffer som er viktig for at reaksjonene i kroppen fungerer, men er også organiske stoffer vi trenger å få i små mengder. Vitaminer blir delt i to forskjellige grupper, man har vannløselig og fettløselige.

Advertisement