1KMBNesbru1718 Wikia
Advertisement

Blindtarmen

Blindtarm-2.jpg

Blindtarmen er starten på tykktarmen. De første 10 cm frem til utløpet av tynntarmen, heter blindtarmen. Blindtarmen sin funksjon er det ingen som vet, og det regnes ikke som farlig eller skadelig å fjerne den.

Betennelse oppstår når blindtarmen tettes til med bakterier og tarminnhold.

Blindtarmbetennelse

15% av befolkningen får blindtarmbetennesle i løpet av livet. Oftes er det personer i alderen 10-30 år som får sykdommen. Hva er blindtarmbetennelse? Det en plutselig betennelse i blindtarmen. De typiske symptomene er smerter rundt navlen. Gradvis, og innen cirka 12 timer, flytter smertene seg til et område i nedre, høyre del av magen. Kvalme er vanlig, mange opplever oppkast. Feber rundt 38ºC er også veldig vanlig. Symptonene varierer veldig etter alder og blindtarmens beliggenhet. Det kan se ut som de som bruker mindre fiber i kostholdet er mer utsatt for denne sykdommen.

Tolvfingertarmen

600px-Tractus intestinalis duodenum.svg.png

Tolvfingertarmen utgjør de første 25-30cm av tynntarmen og er den delen av fordøyelsessystemet som ligger direkte på magesekken. Maten blir sluppet inn i tolvfingertarmen i små porsjoner fra magesekken. I tolvfingertarmen blir maten nøytralisert av bukspytt som sendes ut av fra bukspyttkjertelen. Galleblæren sender også inn galle til tolvfingertarmen som fordeler fettet slik at enzymer fra bukspyttet kan komme lettere til.

Tynntarmen

Tynntarmen er en del av fordøyelseskanalen. Tynntarmen ligger mellom magesekken og tykktarmen. Etter at maten er bearbeidet i magesekken, kommer det små porsjoner ut i første delen av tynntarmen, som kalles tolvfingertarmen. Nedbryting av karbohydrater, fett og proteiner skjer i tynntarmen. Her foregår også det aller meste av næringsopptaket fra tarmen. Den andre delen av tynntarmen heter jejenum og er ca. 5 meter lang. Siste delen av tynntarmen betegnes som ileum, denne delen er ca. 1,5 meter lang. Til sammen er tynntarmen ca. 4-6 meter lang hos mennesker. 

Fra celleveggene i tynntarmen skilles det ut enzymer som fullfører nedbrytingen av næringsstoffer. I tynntarmen finnes det en slimhinne som inneholder millioner av utvekster som kalles tarmtotter. Disse suger opp næringsstoffene og overfører disse til cellene i kroppen.

45034-2-tynntarmen.jpg
Advertisement