1KMBNesbru1718 Wikia
Advertisement

Energigivende[]

Proteiner er et viktig næringsstoff, og er en type molekyler som finnes i alle levende organismer. Proteiner er energigivende og gir energi både ved forbrenning, og hjelper til med å bygge opp kroppen og . Mange ting i kroppen består av proteiner som hår, hud, sener og muskler. Noen hormoner, som insulin, er også proteiner. Proteiner varierer i størrelse, form og egenskaper og de utfører forskjellige oppgaver.

Proteiner i mat[]

Maten vi spiser blir omgjort til energi ved hjelp fra proteiner. Kjøtt, fisk, egg og melk er matvarer som inneholder proteiner. Bønner, frø, linser og ulike frø inneholder også mye proteiner. Diser er spesielt viktige energikilder for de som ikke spiser eller drikker melk, egg eller kjøtt.

Protein.jpg

Proteiners oppbygging[]

Proteiner er bygget opp av aminosyrer, en type organiske syrer . Proteinene er bygd opp av 20 forskjellige typer for aminosyrer, og disse er koblet sammen i lange kjeder. Egenskapene til et protein er ikke bare bestemt av hvilke aminosyrer proteinet består av, men også av rekkefølgen av dem.

Proteiner som må tilføres[]

Åtte av de 20 aminosyrene du trenger, klarer ikke kroppen å lage selv. Disse blir kalt for essensielle aminosyrer. Derfor må maten du spiser må inneholde proteiner med disse åtte aminosyrene.

Proteiner kan også denaturere. Det vil si at strukturen i et protein forandres på grunn av koking eller steking.

Advertisement