1KMBNesbru1718 Wikia
Advertisement

13309598 f260-2.jpg

Fettløselige vitaminer som A, D, E og K finnes i mat som inneholder fett. For store mengder av disse vitaminene er ikke bra, det er fordi de ikke blir skilt ut, men blir lagret inni kroppen. Man skal ikke ha for store menger og heller ikke for lite men man bør prøve og få vitaminene i seg balansert.

Vitamin A[]

A- vitaminet blir til av betakaroten som f.eks. finnes i gulrot, fisk og tran. Vitaminet er viktig for og få et normalt syn.

Vitamin D[]

D- vitaminet som man blant annet tar opp av sollys og mat vi spiser er viktig for å klare og ta opp kalsium fra tarmen. Kalsium er viktig for skjellet oppbygging.

Vitamin E[]

E- vitaminet som man finner i matprodukter som f.eks, tran, nøtter, kål og eggeplommer kan hjelpe mot kreft og hjerte/karsykdommer også kan den forsvare mot såkalte frie radikaler. E- vitaminet er også en antioksidant i celleveggene.

Vitamin K[]

K- vitaminet kan bli til av bakterier i tarmen også får man det i seg av visse matprodukter som blant annet kål/rosenkål, brokkoli, spinat og lever og nyre. Det er ikke noen mengde som er regnet som bra eller dårlig men holder man seg i et normalt kosthold så er det bra. Det er noe som heter k-vitaminmangel, men det er normalt vis bare hos pasienter som spiser lite og samtidig får antibiotika behandling. Dette skjer dersom du får antibiotika behandling fordi antibiotika dreper alle bakteriene som produserer K- vitaminet.

Fettløselige vitaminer er nesten det samme som vannløselige bare at de løses opp i fett isteden for vann. Vannløselige vitaminer deles opp i vann.

Advertisement