1KMBNesbru1718 Wikia
Advertisement

Bukspyttkjertelen:

Bukspyttkjertelen er et organ som ligger bak magesekken og går ut i tolvfingertarmen. Kjertelen har i hovedsak to funksjoner, fordøyelsen og hormoner.

1. Er å lage bukspytt som er viktig i fordøyelsen.

2. Er å lage hormonene hormonene insulin og glykogen. Som er med på og regulere blodetsukkeret.

I fordøyelsen så lager bukspyttkjertelen bukspytt som er en viktig fordøyelsessaft. Det bukspyttet nøytralisere syrene fra magesekken som kommer ut i tolvfingertarmen. Uten bukspyttet ville syrene fra magesekken kommet ut i tarmene, og ødelegge de. På grunn av at syrene fra magen er så sterke tåler ikke tarmene det og vile etterhvert blitt ødelagte. Bukspyttet er nemlig en basisk løsning og vil dermed ta svekke syrene sånn at tarmene og resten av kroppen vil kunne takle den nedbrutte maten. Uten at syren fra magesekken vil bli brutt ned.

Insulin

Insulin blir produsert i bukspyttkjertelen, og er et hormon. insulin hjelper cellene med å ta opp glukose fra blodet, dette er fordi etter et måltid så øker mengden med glukose i blodet. Når man har mye glukose i blodet, vil insulinproduksjonen øke. Etter glukosen er tatt opp av blodet, vil insulinen hjelpe leveren og musklene med å danne det om til glykogen. Når glukosemengden i sukkeret er tilbake til normalt, vil insulinproduksjonen reduseres.

Glukagon

Glukagon gjør det motsatte av insulin. hvis du har for lite glukose i blodet, vil bukspyttelkjertelen skille ut hormonet glukagon. Dette hormonet vil gjøre slik at mengden glukose i blodet øker, og blir normalt igjen.

Sz9e9d94.jpg
Advertisement