1KMBNesbru1718 Wikia
Advertisement

Et sunt kosthold er et balansert kosthold. Det er viktig at man har en varierte matvaner, så er det meste mulig å spise så lenge det er i små mengder.

Matsirkel-300x276.jpg

Kostsirkelen[]

Et balansert kosthold viktig for å unngå farlige livsstilssykdommer som fedme-, hjerte-- og karsykdommer og diabetes type 2. Kostsirkelen er en oversiktlig måte å få vite balansen mellom hva man burde innta. Kostsirkelen er delt inn i fem sektorer, med ulike type matvaregrupper i hver sektor. Feltene har også ulik størrelse, og størrelsen på sektorene sier noe om hvor mye av hver mattype vi burde spise.

Nøkkelmerket[]

Mat med nøkkelmerket på innpakningen er enda en måte vi kan få oversikt over de sunneste alternativene for kroppen vår. Det er mattilsynet og helsedirektoratet som har laget systemet. Produkter med nøkkelhullet må også oppfylle bestemte, forskjellige krav til innhold av fiber , fett, salt og sukker.

Nokkelhullet-hn-1-png-focalcropped-860x535.png

Et sunt og balansert kosthold inneholder mer av grove kornprodukter, alle typer fisk, nøtter frukt, bær og grønnsaker. Samtidig burde man spise mindre av melkebaserte produkter, smør, mat og drikke som inneholder sukker og salt.

Advertisement